Топ 5 показателя, които да следите при избор на динамомeтричен ключ

Различните механични устройства, най-вече автомобилите, използват болтове и гайки, които трябва да се затегнат с точно определен натиск и сила, за да функционират правилно. Инструментът, предназначен за тази цел, се нарича динамометричен ключ. Той се предлага в различни размери, в зависимост от вложките, с които е съвместим. Съществуват няколко вида, като най-използвани са кликовите динамометрични ключове. Те използват калибрирана пружина, която се обтяга посредством точна скала в основата на дръжката. Когато пружината стигне желаният момент на сила, тя клика – нещо, което можете да чуете и да почувствате. Моментът на сила се измерва в нютон-метър – моментът на сила е равен на един нютон сила, приложена на метър разстояние от точката на прикосновение. Ето защо различните по дължина динамометрични ключове имат различна опорна точка. При по-старите модели дръжката се движи напред-назад, докато при новите тя е напълно статична.

1. Многофункционално ползване

Когато купувате динамометричен ключ, обърнете внимание на описанията, които опитват да ви подведат, че щом веднъж инвестирате в подобен ключ, вие получавате универсален инструмент, с който можете да сглобите и разглобите цяла кола. Специфичното при динамометричният ключ е, че той има една-единствена функция и то е да затяга болтове и гайки. Не го използвайте дори за отвинтване – за това има други инструменти. Специфичното при динамометричния ключ е неговата калибровка – това е пружината, която се намира във вътрешността. За да функционира правилно и по-дълго време, е нужно да сте много предпазливи с ключа. Винаги го съхранявайте в кутия. Внимавайте да не го изпуснете или да го хвърляте в купчина с други инструменти. Когато не го използвате дълго време, разхлабете пружината почти до края, но не напълно, за да има все пак известно напрежение в нея.

2. Размер

1/4-инчов: най-малкият модел, подходящ за велосипеди, градински електроуреди, мотоциклети. Използва момент на сила от 5 до 28 нютон-метъра.

3/8-инчов: вторият най-малък, както и вторият най-разпространен ключ. Моментът на сила е от 20 до 100 нютон-метъра, което е сравнително широк диапазон, позволяващ приложение за малки, средни и големи болтове или гайки.

1/2-инчов: от 40 до 338 нютон-метъра. Това е най-добрият избор за работа по окачването на автомобила, включително за повечето гуми.

3/4 до 1-инчов: използва се за камиони, рядко ще имате нужда от него в ежедневието си. Дългото тяло и високата мощност правят ключът подходящ за промишлени приложения.

3. Удължители

Някои модели динамометрични ключове се продават с, а други без удължители. Причината е, че много професионални и домашни механици са скептични по отношение на удължителите. Както казахме, динамометричните ключове разчитат изцяло на калибрираната си пружина, както и на дължината си спрямо точката на пречупване. Това означава, че всяка промяна в тази точка ще окаже влияние на приложената сила върху болта или гайката. Има ситуации обаче, в които използването на удължители за вложките е необходимо. Златната среда при избора на удължител е моделът да бъде масивен, за да има по-малко загуба на моментът на сила. Някои комплекти се продават с вложките съответните удължители за улеснение.

4. Нютон-метър

Ако сами поддържате колата си, най-вероятно разполагате с подробно ръководство. В него са описани точните стойности на нютон-метър, които са необходими за затягането на всеки болт или гайка. Стойностите могат да са във футове или в метри. Върху кликовия динамометричен ключ ще откриете и двете стойности. За да го настроите, просто отвийте стопъра от долната страна, след което завъртете пръстена до съответното ниво. Фината настройка е върху въртящия се пръстен е от 0 до 9.

5. Различни модели за една кола

Възможно е за затягането на един елемент да са ви нужни два динамометрични ключа едновременно. Същественото в тази ситуация не е размерът, а методът на затягане. Първо, изчислете крайната стойност, а след това я разделете на три степени. Завъртете пръстените не до края, а до една трета от желаната стойност и започнете да затягате болтовете/гайките зигзагообразно, за да създадете вакуум на няколко места. Щом чуете последния клик, завъртете пръстена на 2/3 и чак при последното затягане – докрай.