/
/
Проф. Иво Христов: Путин затяга контрола за бъдещия президент

Проф. Иво Христов: Путин затяга контрола за бъдещия президент

-Проф. Христов, оставката на руското правителство вчера беше много изненадваща. Какво я наложи?

-Има огромно обществено недоволство към кабинета и лично към личността на Медведев, така че това не е изненада. Второ,

Медведев малко или много беше еманация на един неолиберален курс в руското правителство и въобще в руското управление, който не се харесва в широки среди на руското общество.

Трето, по този начин екипът зад Путин отговаря на едни бих казал вече кризисни обществени очаквания за смяна на курса на управление на Руската федерация. Пред всичко във вътрешен план. Никой в Русия не поставя под въпрос външнополитическите успехи на страната. Но процесите вътре в Русия – преди всичко социално-икономически, демографски и в някакъв смисъл политически – започнаха да се очертават като криза.

-Може ли да се каже, че търкане на Путин с Медведев е в основата на тази оставка на кабинета? И какво значи „смяна на курса”?

-Не, не. Нищо такова няма. Колкото до курса – Путин ясно го каза в обръщението към Съвета на федерацията. Преди всичко хиперакцент върху социално-икономическите въпроси и проблемите, свързани с демографската криза, които той очертава като номер едно за националната безопасност на страната. Както се казва – нашите политици могат само да се учат от такъв тип отношения. А те използват думите за демографската криза само като примитивен пиар, тъй като нямат капацитета да разберат драмата, в която ние сме изпаднали. А Путин ясно очерта серия от пожарни мерки, които следва да бъдат предприети веднага. Част от тях са продължение на вече предприети мерки в областта на стабилизиране на населението, грижата за децата, увеличаването на раждаемостта. Все въпроси, които са тежки инерциални системи и чиито ефекти, ако се приложат ефикасно, ще дадат реални резултати след 15-20 години.

-Западната преса е впечатлена, че Путин не спомена нищо за оставката и рокадите в речта си няколко часа по-рано. Има ли някаква мистерия около това?

-Путин анонсира далеч по-важни неща, а целият ажиотаж се върти около това – дали щял да смени Медведев, защо го сменил и дали няма лична интрига зад това. Всъщност Путин чертае далеч по-важни и фундаментални проблеми, свързани преди всичко със социално-икономическото развитие на страната. С акцент – инвестиции в социалния капитал. Както казва той – децата, които са нашето бъдеще.

Защото ако вие не сте една страна с 150-200 милиона население, вие не можете да бъдете никакъв геополитически фактор в света. Разбира се, населението не взето само по себе си, а съчетано с високи икономически, социални, технологични и военни стандарти.

Това е най-важното, което Путин подчерта в своето обръщение към Събранието на федерацията.

Освен това Медведев отива на важно място – зам.-председател на Съвета по безопасност, а ако си спомняте, едно време Путин тръгна оттам.

За да стане премиер-министър, а след това и президент. В този смисъл Медведев продължава да играе ключова роля в контрола на силовия блок в Русия.

-А тази оставка на правителството и всички промени около нея имат ли връзка с референдума за промени в Конституцията, който Путин предложи?

-Естествено. Референдумът за промени в Конституцията е само техническо средство за предвидените промени. А те са следните –

Русия се превръща от президентска в полупрезидентска република, т.е. променя се формата на държавно управление на страната. Като отговорността за формирането на изпълнителната власт и нейната отчетност и контролност се поделя между президента от една страна и Федералното събрание от друга. Т.е., елементи на класически парламентаризъм с елементи на силна президентска власт.

Нещо подобно на конституционния дизайн на Френската република. Разбира се, с много руски особености. Второ – става дума за унификация на системите на властта: на федерално, на регионално и на местно ниво. Трето – залагане на общи изисквания към ценз за уседналост, гражданство и т.н. по отношение на всички публични фигури в страната – съдии, прокурори, депутати, висши държавни чиновници, включително и тежки изисквания към кандидатстването за длъжността президент на републиката.

-Путин беше обявил, че този мандат му е последен. Какво следва след него? Коментарите сега са в посока на това, че той се готви за политическия преход през 2024 г.

-Да, има такова нещо и в това няма нищо ненормално. Така трябва да се прави. Най-опасната и хлъзгава материя е материята по прогностиката. Но все пак можем да кажем, че

Путин по всяка вероятност залага сериозни конституционни механизми за контрол на бъдещия президент. За да не се получи отклоняване от генералния курс, който Русия провежда, откакто Путин е на власт.

-А има ли вече фаворити за наследник на Владимир Путин?

-И да има – какво от това? По-любопитното е какъв режим ще бъде наложен в Русия.

-Тогава ще ви попитам – тези промени, които се реализират сега и в следващите няколко години, ще се отразят ли на региона? На Русия и на нашия регион.

-Да. Истината е, че руският президент в няколко свои ключови публични изказвания повдига като централен въпроса за технологичното развитие на страната и възможността Русия да бъде водеща държава. Което означава – водеща преди всичко в социално-икономическо отношение държава. Това от своя страна значи, че страната трябва да направи изключително сериозни реформи в сферата на образованието, системата на социалното подпомагане на гражданите и системата на технологичните иновации. Без технологични иновации вие не можете да бъдете водеща икономическа и военна сила в света. Следователно не можете да бъдете велика сила. И следователно – ще бъдете не субект, а обект на глобализацията. Т.е., колония.

Автор: Валерия Касиян
източник: lupa.bg

Свързани новини 

Български евродепутати спряха две петиции срещу АЕЦ...
Иван Гешев: Ще бъде разследван целият процес...
Европейските лидери ще дебатират многогодишната финансова рамка...