/
/
Дейвид Бордман: Хората осъзнават колко е важна качествената журналистика

Дейвид Бордман: Хората осъзнават колко е важна качествената журналистика

Дейвид Бордман е председател на Solutions Journalism Network и декан на Klein College of Media and Communication към Temple University, Филаделфия. Бил е изпълнителен редактор и старши вицепрезидент на в. „Сиатъл таймс“. Под негово ръководство вестникът печели четири награди „Пулицър“. Той бе един от участниците на конференцията „Журналистика в търсене на решения“ на Асоциацията на европейските журналисти (АЕЖ) и организирана в партньорство с Фондация „Фридрих Науман“.

Журналистиката в търсене на решения е подход, при който репортерите търсят не само проблем, но и стратегия за преодоляването му. Идеята зад него е да се преодолее негативното медийно отразяване на околния свят и да се тласнат институциите и обществото към действия, полезни за всички.

Бордман говори за необходимостта от качествена журналистика и как може тя да бъде печеливша дейност:

Прекарали сте 30 години на работа във в. „Сиатъл таймс“. Какво се промени за това време в журналистиката и какво остана същото?

Бизнес моделът се промени драматично и то не за добро. По-трудно се намират ресурси за новинарските организации по света и особено местните, особено в САЩ. Не се промени нуждата от смислена журналистика в обществена полза, нуждата журналисти да бъдат кучета-пазачи спрямо държавните служители, властимащите, правителствените служители. Както и нуждата, за която говорим сега, журналистите да сочат потенциални решения на проблемите.

Сам казвате, че ресурсите са малко, а едно разследване или текст, предлагащ решение, изисква много време и пари. Как практически една новинарска организация може да си позволи да инвестира толкова много?

В света се случват две неща, които ни обнадеждават много. Особено в последното десетилетие с издигането на лидери популисти, феномена на дезинформацията и разделението в света, което ни припомня времена, в които мнозина не сме били родени (средата на 20-ти век), хората наистина осъзнават колко е важна качествената журналистика. В същото време виждаме, че търговският бизнес модел се разпада. Виждаме желание от страна на хората да плащат за качествени новини и интереса на фондации и организации с идеална цел да ги подкрепят.

Този преход се случва сега и периодът е труден, но има много причини за оптимизъм, че от това ще произлезе нов бизнес модел, който да поддържа качествените новини. В САЩ определено виждаме това с „Ню Йорк таймс“ и „Вашингтон пост“, но го виждаме и в местни медии, като „Бостън глоуб“ и „Филаделфия инкуайърър“, и дори „Сиатъл таймс“. Виждаме хора, които по свое желание плащат дигитални абонаменти, нещо, което не бяха склонни да правят преди.

Мислите ли, че абонаментите могат да бъдат основен източник на финансиране за големи медии?

Ще трябва. Мисля, че рекламите още имат своята роля, но с промяната на рекламния модел пред хората има много повече начини да намират стоки и услуги онлайн. Да се прави това през новините не е отговор. Така че наистина трябва да се помага на хората да видят стойността на качествените новини, а начинът за това е да се произвеждат качествени новини, които водят до промяна.

Дали тези развития имат общо с израстващото поколение – за САЩ милениълите, а за Източна Европа – хората, родени след падането на комунизма?

Мисля, че най-младото поколение пълнолетни е много обещаващо. Това, което наричаме поколението Х – между бейбибумърите и новото – това е голяма генерализация, но имаше данни, че тези хора не се интересуват особено от новини, от сериозни новини, повече ги влечеше забавлението, те бяха поколението „Аз“. Сега виждаме огромен интерес в социалните проблеми, климатичните промени, политическа и икономическа справедливост. Тази мотивация е добра за качествената журналистика.

Как един репортер да върши работата сив околна среда, която вече се характеризира с недоверие и понякога открита враждебност към журналистите?

Ключът към напредването на журналистиката на решенията и идеята за разследваща журналистика с позитивно влияние е не просто репортерът да се заинтересува, но и ръководителите му да го подкрепят. Да дадат финансова подкрепа и време, защото този тип журналистика изисква време и ресурси. Най-добрият начин ръководството да бъде привлечено за това е да се покажат доказателствата, че общественото отвръща позитивно. Има проучвания в новинарски организации, включително „Сиатъл таймс“, където работех, които показват, че читателите са по-активни спрямо този тип журналистика. Те споделят в социалните мрежи, прекарват повече време онлайн, а това потенциално води до повече печалби и по-добри журналистически резултати.

източник: dnevnik.bg

Свързани новини 

Световни лидери почетоха жертвите на Холокоста
Председателите на ЕК и Съвета подписаха споразумението...
Захариева: „Двама души са с обявен статут...